|
Tillväxt Motala AB nyhetsbrev. Vecka 8, 2021
|
|
|
|
Motalas näringsliv 2.0
Tillväxt Motala har gett data- och analysföretaget Bisnode i uppdrag att se över utvecklingen av Motalas aktiebolag under åren 2014 – 2019. Man jämförde dessutom Motalas utveckling med Östergötlands åtta största kommuner.
Under denna period så fick vi netto 396 nya Aktiebolag inom Motala kommun. Det gör att vi hamnar på tredjeplats i tillväxt gällande antal företag.
De nystartade företagen, yngre än tre år har en annan branschfördelning än vi sett tidigare. Detta innebär att vi successivt blir mindre sårbara vid tex konjunkturnedgångar.
Majoriteten av företagen i Motala har både lönsamhet och tillväxt. Vi har gått från – 0,9% i lönsamhetsindex 2014 till hela + 15% 2019 vilket gör att vi har den tredje bästa lönsamheten i länet. Detta speglar av sig i utmärkelsen ”Tredje bästa tillväxtkommun 2019” och ”näst bästa tillväxtkommun 2020” i Östergötland. Det är företaget Syna som utser de kommuner som har störst andel aktiebolag som ökar omsättningen, nyanställer och går med vinst.
Vi kan även vara stolta över den omställning det lokala näringslivet har gjort under det senaste decenniet där företag yngre än tio år står för hela 55% av alla aktiebolag. Tillsammans med de mer etablerade företagen står vi idag bättre rustade att möta motgångar än tidigare.
Mycket glädjande kan vi notera att flertalet företag planerar att nyanställa under året, något som framkom i vår egen årliga enkät "näringslivsindex" som skickas ut till våra medlemmar i början av året.
|
|
|
|
One IT Partner tog lärdom av FACIT
NÄRINGSLIV MOTALA
Headhuntad av sin pappas kompis, som dessutom var i samma bransch. För Magnus Gemfors, idag delägare till One IT Partner blev det starten på ett lyckat karriärval. Bolaget har sina rötter i FACIT som idag anses vara ett skolexempel för hur man INTE ska agera när man står inför ett teknikskifte. Håll i dig för här kommer ett stycke näringslivshistoria!
|
|
|
|
Deras utbildningar räddar liv
NÄRINGSLIV MOTALA
HLR Proffsen hade som mål att bli störst i Sverige i sin bransch. Sedan slutet av 2020 är målet redan uppnått efter en företagsfusion. Men det var inget självklart beslut för företaget som på egen hand har lyckats med att bli utsedda till ett gasellföretag. Motalaföretaget har funnits sedan 2015 och jobbar med att utbilda företag och föreningar inom hjärt- och lungräddning, hjärtstartare, första hjälpen och även brandutbildningar. Totalt har företaget elva anställda.
|
|
|
|
|
|
Vässa din närvaro i sociala medier
LEKTION 2 - BLI EN SUPERUSER
Det är viktigt att skilja på organisk och betald räckvidd, även kallad paid marketing. Idag brukar en lyckad strategi innehålla båda delarna, där man betalar för att nå ut till rätt målgrupp eller när man har lagt ner mycket tid på att skapa content. Men de företag som lyckas med att ha en bra organisk tillväxt är de som står som vinnare i långa loppet.
HUR gör man då bäst för att nå ut till sin målgrupp på sociala medier?
|
|
|
|
Lönekostnader ersätts i nedstängningsstödet
CORONAKRISEN
I veckan höll regeringen en pressträff om förstärkta och förlängda stödåtgärder till företagare. Den största nyheten var att nedstängningsstödet kommer att förstärkas så att även lönekostnader ersätts. Nedstängningsstödet, riktar sig till företag som inte kan bedriva sin verksamhet till följd av beslut om nedstängning inom ramen för covid-19-lagen, innebär att företag ska kunna få upp till 100 procent av sina fasta kostnader ersatta, beroende på hur mycket omsättning företaget tappar.
|
|
|
|
|
|
Utvecklingen av Södra Stranden, steg 2
NYHETER MOTALA KOMMUN
Kommunstyrelsen beslutade den 26 maj 2020 att godkänna marköverlåtelseavtal gällande försäljning av fastigheten Stenavadet 1, Södra stranden. Byggnationen av etapp ett är igång och nu vill HP Boendeutveckling och Ulricehamns Betong AB gå vidare med etapp två. Den nya detaljplanen för området möjliggör bebyggelse av tre flerbostadshus i 8–9 våningar. Etapp ett av tre är igång och totalt ska byggnationen resultera i cirka 95 lägenheter med tillhörande parkeringsplatser och carportar.
|
|
|
|
Januari månad mest gillade bild
PLATSMARKNADSFÖRING
Som en pastellmålning! Inlägget som engagerade flest under januari månad på Instagramkontot @motala_sjostad var @rovardottrars bild från kanalen i Borensberg. En vy som är svår att tröttna på. Inlägget har setts av fler än 7 700 och gillats av 503 personer.
På Instagram delar vi bilder och fakta från Motala som ses av tiotusentals följare varje månad. Tagga dina bilder eller filmer med #motalasjostad så kan ditt inlägg bli ett av de vi delar!
|
|
|
|
Antal gästnätter i Motala 2020
BESÖKSNÄRING
De sammanlagda gästnätterna för Motala kommun sjönk med 20% under 2020. 2019 hade Motala en ökning av antalet gästnätter så 2020 års siffror är trots pandemin högre än under 2018. Pandemin och hemestertrend har medfört fler dagsbesök och färre övernattningar. Minskningen av logiintäkterna var högre än den relativa minskningen av antalet gästnätter. Det beror på att den genomsnittliga logiintäkten per gästnatt för hotell och vandrarhem minskade under 2020 jämfört med 2019.
|
|
|
|
|
Den svenska målgruppen
BESÖKSNÄRING
Visit Sweden har från 1 januari 2021 ett breddat uppdrag att marknadsföra Sverige som besöksmål inte bara för utländska utan också inhemska målgrupper. Hösten 2020 sammanställdes och analyserades tillgängliga kunskapsunderlag om invånarnas turism i Sverige från en bredd av källor, för att identifiera Sveriges potential och nuläge som destination för invånare i Sverige. Denna rapport riktar sig till företagare inom svensk besöksnäring och är en sammanfattning av insikter inom området.
|
|
|
|
|
Vi söker en turistinformatör
TILLVÄXT MOTALA
Tycker du om att möta nya människor? Vill du med inspiration visa upp vad Motala har att erbjuda? Är du en god Motala-ambassadör? Då kan du vara en av våra turistinformatörer i sommar.
|
|
|
|
Detta ebrev har sänts till info@tillvaxtmotala.se | Avregistrera
© Tillväxt Motala
|
|
|
|
|