HUI

Amazon är här och höjer förändringstrycket i den svenska handeln. Tillsammans med coronakrisens konsekvenser innebär det en acceleration för digitalisering och e-handel och en aktualisering av branschens utvecklingsbehov. Det utgör också en injektion i ditt företags förändringsprocess och ett utmärkt tillfälle att se över ditt erbjudande, din position och din strategi framåt. HUI hjälper dig med en uppdaterad Amazonrapport, en nyinspelad Amazonpodd samt råd och stöd i ditt förändringsarbete.

Världens högst värderade företag är på väg att öppna sin e-handelsplattform i Sverige. Etableringens ambition och lanseringsdag är höljd i dunkel, men vi utgår från att den sker under de närmaste månaderna och att den svenska lanseringen är någon form av ”soft launch” med huvudsaklig leverans från lagret i Tyskland. Hursomhelst finns det all anledning att förbereda sig; vad vi vet är att Amazon har musklerna att förändra sättet vi handlar på. Etableringen sker dessutom i en tid när coronakris och social distansering medfört ett lyft för all e-handel och digitalisering. En Amazonetablering på det skulle öka e-handelns försäljning och accelerera handelns strukturomvandling ytterligare. Vilka konsekvenserna kommer att variera utifrån vilken bransch du agerar i och hur ditt företag förbereder och anpassar sig.

Svenska konsumenter handlar redan från plattformen för uppskattningsvis närmare en miljard kronor per år och Amazon är alltså i den bemärkelsen redan här. Med lansering menar vi att sajten översätts till svenska. I lanseringen ingår också lojalitetsprogrammet Prime och vad det erbjudandet kommer att innehålla är högst oklart. Sannolikt kommer man att kunna bli medlem för cirka 500 kronor per år och då få tillgång till gratis leveranser, tillgång till Prime Video samt Amazons musik- och lagringstjänst. Snabba leveranser är Amazons signum på de marknader där de blivit framgångsrika men inledningsvis kommer frakten ske från Tyskland och vi får anta att det då rör sig om 2-3 dagars leveranstid. Inte något som vare sig Amazon eller de svenska konsumenterna skulle vara särskilt imponerade av, men i takt med en eventuell framgång kommer ett lokalt lager att etableras. Dessutom kommer det sannolikt att finnas ett väldigt litet lager på plats redan vid starten för att kunna visa upp hur snabba de kan vara.

Den snabba strukturomvandling av handeln som Amazon är en del av kommer att kräva flera offer. Digitalt mogna konsumenter kommer snabbt att lära sig att nyttja Amazons tjänster medan företagens anpassning med stor sannolikhet blir mer smärtsam. HUI:s bedömning är att den fysiska handeln kommer att bli den största förloraren när Amazon etablerar sig i Sverige. En Amazonetablering kommer att lyfta e-handeln till nya höjder och sänka omsättningen i butikerna. Med Amazon får de svenska konsumenterna tillgång till en plattform där de kan göra alla sina inköp och kanske få dem synkroniserade till en leverans. Att e-handeln lyfter behöver dock inte gynna alla e-handelsföretag. Den svenska e-handeln har varit fri från konkurrens från butikskedjor och utländska aktörer. Nu pressas man från två håll när butikskedjorna kampanjar sig in på nätet och utländska aktörer riktar sina blickar mot Norden.

Hur möter man då denna jätte? Nedan listar vi tre viktiga strategier att se över i transformationen till det nya detaljhandelslandskap vi nu ser formas.

 

Så tar du dig an Amazon

  • Rätt sortiment
    Se över ditt erbjudande och sortiment, sämst till ligger aktörer som priskrigar med ett brett och grunt sortiment. I denna sortimentstrategi ligger också arbetet med egna varumärken. Detaljist- och grossistledet pressas hårdast. Att enbart vara en återförsäljare av varumärken kommer att vara svårt när aktörer som Amazon och Zalando är större, snabbare och billigare.
    HUI kan hjälpa dig att utveckla din sortimentsstrategi. Vi kan hjälpa dig att ha rätt produkt och erbjudande vid rätt tid, på rätt plats och i rätt kanal. Vilka prisfighter ska du ta, vilka produktsegment ska du släppa och vilka erbjudanden ska du utveckla för att vara relevant för din målgrupp?
  • Rätt position
    Du måste inta en tydlig position på marknaden. Amazon säger att man hjälper kunden att ”to get shit done”, vilket kan översättas med att stora delar av den ”tråkiga handeln” tas över av Amazon som med prenumerationstjänster, snabba leveranser och låga priser förser kunderna med vad de behöver. Den ”roliga” handeln är man sämre på och att utveckla tjänster, specialisera sitt erbjudande, nischa sitt sortiment och hjälpa kunden med inspiration, råd och kunskap är några sätt att komplettera Amazon.
    HUI hjälper dig med omvärldsanalys och positionering. Det är viktigare än någonsin att vara tydlig med vad just ditt erbjudande till konsumenten är. Amazon och coronakrisen aktualiserar behovet av att förstå kunderna, omvärlden och den kontext du verkar i för att kunna springa i rätt riktning mot den position du vill ta.
  • Rätt läge
    Investera i butiken. Butiken har fortfarande relevans och med rätt läge, rätt koncept och rätt produkter har du en fördel framför Amazon. Med hög servicegrad och engagerad och kunnig personal kan du möta Amazon.
    HUI hjälper dig att planera ditt butiksnätverk. Butikerna behöver ha rätt position och koncept och dessutom rätt sortiment och erbjudande. Med ett smart sätt att allokera varorna till ditt butiksnätverk utifrån respektive butiks förutsättningar och målgrupp kan du höja försäljning och lönsamhet.

 

Sätt fart på din förändringsprocess

HUI hjälper löpande sina kunder att förstå och agera i handelns förändrade landskap. Vi hjälper dig att sätta upp, driva och facilitera din förändringsprocess. Vi kommer till dig för att kicka igång arbetet med föredrag och workshops och hjälper dig med analys och strategi.

Om du vill lära dig mer om Amazon har vi uppdaterat vår två år gamla rapport ”Vad händer när Amazon kommer?” med nya data samt ett nytt avsnitt om Amazons fysiska koncept. Rapporten bygger på en workshop där en rad ledande företag och experter i den svenska handeln samlades för att diskutera hur digitalisering och internationell e-handel kommer att förändra den svenska handeln. Läs här

Vi har också spelat in ett specialavsnitt om Amazon i Detaljhandelspodden. Avsnittet gästas av retail- och Amazonnestorn Jacob Wall, affärsutvecklingsdirektör på Axel Johnsson. Lyssna här

 

För mer information kontakta:

Jonas Arnberg, vd HUI, jonas.arnberg@hui.se