2020 har varit ett omtumlande år. Det tror jag de flesta kan hålla med om. När vi först fick höra om coronautbrottet i Kina, så var det nog ingen av oss som skulle kunnat förutse vilken spridning detta virus skulle få. Inte heller kunde vi ana vilken effekt covid-19 skulle få för oss alla, på olika sätt. Inte minst inom näringslivet.
Visst finns det företag som gått utmärkt under de gångna månaderna, men för desto fler har det varit oerhört tufft. Också för oss inom media. Det talas om ett tapp på annonsintäkter på mellan 40 och 60 procent för många mediehus innan året är över. Vi tillhör Öst Media och vår koncern har hittills klarat sig bättre än väntat, men vad som händer under hösten är oerhört svårt att veta.
Samtidigt har vi upplevt ökad trafik på våra nyhetssajter och fler digitala prenumeranter, vilket känns glädjande. Inte minst har intresset för vår coronabevakning varit stort. Och där har vi en viktig uppgift. Det går inte att blunda för att många företag har det svårt, vi måste självklart rapportera om detta, men vi försöker hela tiden hitta ljusglimtarna i näringslivet. De där företagen som hanterar läget på ett framgångsrikt sätt, eller de som tagit spännande grepp för att – så att säga – minska blödningen.
Jag hoppas nu att så många företag som möjligt kan rida ut den pågående stormen, för om corona har en negativ effekt nu, så kanske vi får se en positiv sådan när världen så småningom vaknar till liv och hjulen börjar snurra som vanligt igen.
Mats Bengtsson, chefredaktör på Motala & Vadstena Tidning
Mats Bengtsson, chefredaktör på Motala & Vadstena Tidning