Driftigt familjeföretag

Britt-Marie Emilsson föddes in i en entreprenörfamilj och visste redan i tidig ålder att det var affärer hon ville göra. Idag driver hon, tillsammans med sin dotter Rebecca Svensson, bolaget B&B Mäklarbyrå AB som har agenturen för LB-hus i Östergötland och på Gotland.

Två leende kvinnor klädda i regnkläder bredvid en beach-flagga med LB-hus logga

Britt-Maries allra första jobb var som mäklarassistent på Svensk Fastighetsförmedling i Linköping, sedan dess har hon inte lämnat branschen. När Svensk Fastighetsförmedling flyttade sitt kontor till huvudstaden gick hon raskt vidare till Myresjöhus med intentionen att bli säljare. Det var dock något som ansågs smått omöjligt för en kvinna, vi pratar alltså tidigt åttiotal!

Målet sedan barnsben uppfylldes dock ett par år senare och därefter har de husföretag som Britt-Marie representerat avlöst varandra. Det finns endast ett bolag hon har jobbat för två gånger.
– LB-hus är det enda husföretag jag har valt att återkomma till säger hon med ett skratt.

1996 efter finanskrisen med räntor på 15 – 500% där folk tvingades lämna sina hem var branschen väldigt påverkad. En dag när Britt-Marie och hennes dåvarande kollega Bernt satt och drack förmiddagskaffe utbrast han plötsligt:

– Nu vänder det, jag ringer Percy Nilsson på LB-hus!

Familjeföretag naturlig anhalt

Sagt och gjort, Malmökändisen såg till att de fick agenturen för LB-hus i Östergötland. Att man som kund fick mycket hus för pengarna var något som tilltalade marknaden extra mycket i svallvågorna av krisen. Branscen återhämtade sig sakteligen till normala nivåer och snart dök det upp en möjlighet som Britt-Marie inte kunde motstå, hon blev headhuntad till Sävsjö trähus där hon stannade i många år.

Om det var ödet låter vi vara osagt men 2016 var hon tillbaka på LB-hus och när Britt-Maries kollega gick i pension så blev det naturligt att Rebecca, som vuxit upp på kontoret, hjälpte till på mässor och husvisningar.

Rebecca utbildade sig samtidigt till personalvetare, när hon färdig med sin masterexamen blev det naturligt att hon började arbeta i Britt-Maries bolag. Familjeföretaget var ett faktum. Ett framgångsrikt sådant.

– Rebecca har bidragit med så mycket! Hon är så nytänkande och har bland annat med hjälp av digitalisering effektiviserat vår verksamhet samt arbetat upp våra sociala medier. Fast jag måste ärligt säga att det har varit jobbigt, jag har faktiskt mer än en gång tänkt tanken: ”åh vad lugnt det var här innan Rebecca började” säger Britt-Marie med glimten i ögat.

Vad är fördelarna med ett familjeföretag?

– När man driver ett familjeföretag kan man vara brutalt ärlig med varandra, tuffa frågor gör att man kan agera snabbare, säger Britt-Marie. I och med att vi känner varandra så väl så går det lättare att bolla idéer, fortsätter hon.

– Sedan är det viktigt att vi inte alltid pratar om företaget när vi umgås privat, det blir lätt så om man inte tänker på det, förklarar Rebecca.

– Pappa frågade mig om jag visste vad jag gav mig in på men jag gillar verkligen friheten med det här jobbet. Visst vi arbetar väldigt mycket men vi råder själva över vår tid och det allra bästa är att få vara med och förverkliga någons dröm. Ett husbygge är ju för de allra flesta den största affär man gör i livet, säger hon.

Britt-Marie och Rebecca på en husbyggarträff i Bråta hagar, Borensberg

Pandemi och inflation

Att det är tuffa tider har nog inte undgått någon. Under pandemin blev hela husbranschen överhettad. De som hade möjlighet ville bygga vilket resulterade i materialbrist och problem med leveranstider. Sedan kom kriget i Ukraina.

– Nu befinner vi oss i en avvaktande marknad, vilket inte är enbart av ondo för nu hinner vi återhämta oss lite. Många kriser har passerat under min tid och just nu är det kostnadsdrivande prishöjningar men när kriget är över kommer vissa kostnader att sjunka. Jag tycker att en stabilisering av bostadsmarknaden är sund, säger Britt-Marie.

Rebecca påpekar det positiva man tar med sig från pandemin och lyfter framförallt fördelen med att en del möten kan ske digitalt.

– Förr åkte vi flera mil för korta avstämningsmöten, nu prioriterar vi vissa fysiska möten och genomför resten digitalt.

LB-hus historia

LB-hus startades av Lennart Bengtsson 1957 i Bromölla, där huvudkontor och produktionsanläggning ligger än idag. Lennart var en pionjär i branschen och den första att leverera totalentreprenad. Det ska vara tryggt och enkelt att bygga sitt hus. Det var kärnan i LB-hus vision på 50-talet och är så än idag.

Och det är just det som Britt-Marie anser vara det speciella med LB-hus.

– Man får mycket hus för pengarna, det är en genomtänkt konstruktion som är lätt att bygga. Okomplicerade lösningar gör att det inte blir fel. Om kunden har ett bygglov inom 6 månader från det att entreprenadkontraktet är skrivet så är priset fast. Inga obehagliga överraskningar.

Är någon husmodell mer populär än andra?

– Rent generellt säljer vi mycket enplanshus, ”Optimal 161” som är ett H-hus samt vinkelhuset ”Optimal 173” är nog de vi säljer mest av, förklarar Britt-Marie.

Britt-Marie som bor i ett egenbyggt Myresjöhus berättar att hon är på jakt efter en tomt där hon vill bygga ett, surprise, LB-hus.
– Jag är väldigt förtjust i ”Comfort 107”. Det är ett litet vinkelhus med möjlighet till inglasat uterum. Compact living, perfekt för två vuxna med utflugna barn.

Hon förklarar att Comfort-serien är byggd enligt ”bo kvar-principen” det vill säga att oavsett vad som händer i livet så ska man kunna bo kvar i sitt hus.

Rebecca och hennes sambo letar efter den perfekta tomten där de vill bygga ett ”Optimal 134”, varför just det huset?
– Det är ett ganska litet och lättskött hus med relativt stor yta för socialt umgänge.

Optimal 90, ett av LB-hus storsäljare som många använder som fritidshus

Hur många hus säljer ni, ungefär, på ett år?

– Ett normalår säljer vi 15-20 hus ungefär, säger Rebecca.

– Men vi KAN sälja 20-25 stycken, fyller Britt-Mari i.

Har ni något tips till de som är i startgroparna för att bygga ett nytt hus?

– Jag tycker att man bör fundera igenom vad man själv anser viktigt innan man börjar leta inspiration på sociala medier och ha en tydlig budget, påpekar Rebecca.

– Det är viktigt att vara förberedd på att det kommer att ta tid, en genomsnittlig affär varar i cirka ett och ett halvt år, säger Britt-Marie

– Gå på många visningar då får man en känsla för vad man vill ha, tipsar Rebecca.

De förklarar vidare att ett relativt vanligt misstag är att man tror att man behöver ett större hus än vad man egentligen gör. Nyproducerade hus är mer välplanerade då varenda kvadratmeter tas tillvara. Man får mycket hus för pengarna, hmm var har vi läst det någonstans?

Johanna Sjögren

Älskar att skriva om Motala och dess landsbygd, men även lokala företagshistorier. Det finns många intressanta personligheter i vår vackra kommun.

Publicerad: 29 november 2022
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?