Vi har tagit tempen på besöksnäringen

70% upplever att de utländska besökarna har varit lika många eller fler än innan pandemin och 88% tycker att hemester fortfarande är stort bland besökarna. Det visar vår sammanställning av årets temperaturmätning av Motalas besöksföretag.

fin bil framsida museet fotograf Pia Axelsson

Nu har vi sammanställt svaren från den temperaturmätning som varje höst skickas ut till kommunens besöksnäringsföretag. Sammanfattat är företagen är nöjda med årets turistsäsong. 70% av företagen upplever att de utländska besökarna har varit lika många eller fler än innan pandemin och 88% tycker att hemester fortfarande är stort bland besökarna.

– Det är mycket positivt att 70 % av företagen upplever att Motala är lika populärt eller populärare som besöksmål, säger Pia Axelsson, turism och besöksnäringsutvecklare.

56% tyckte att de hade haft en likvärdig säsong med i fjol medan 25% tyckte att besökarna kommit tidigare. Endast 6% svarade att de stannade längre in på hösten.

– Samtidigt svarar var tredje företag att deras säsong har varat längre i år vilket är intressant och följer den utveckling som många andra orter i Sverige upplever, förklarar Pia.

31% av företagen tycker att sommarens omsättning varit likvärdig med förr året medans 38% tyckte att den hade varit bättre. Var femte företag har svarat att deras omsättning har blivit sämre. 70% säger att de hade lika många eller fler besökare än i fjol.

På frågan om sommarens evenemang bidragit till fler besökare  svarade 62% vet inte, 19% ja och 19% .

Publicerad: 06 december 2022
Senast uppdaterad: 09 december 2022

Hittar du inte vad du söker?